Slik kan du bruke konkurranse til å spare penger
Jul 08, 2021For å kunne være en god og effektiv snekker er man avhengig av en solid verktøykasse. Man trenger hammer, drill, spikerpistol, sag og en hel haug med andre verktøy. For en investor derimot, er det penger som er det viktigste verktøyet i verktøykassen. Uten kapital vil en investor aldri kunne klare å få de store summene i avkastning. En investor vil selvsagt kunne få en god prosentvis avkastning, men dersom summene skal kunne utgjøre en forskjell er man nødt til å ha en god del penger i verktøykassen. Nøkkelen til å kunne bli en investor som tjener gode penger er derfor å spare opp kapital.
I dette innlegget ønsker vi å gi deg et sparetips som gjør at du kanskje kan få et påfyll i investor-verktøykassen din. Bakgrunnen for sparetipset, som jeg nå skal fortelle deg om, kommer fra en hendelse som nylig oppsto hjemme hos meg.
En historie fra virkeligheten
For 7 år siden kjøpte jeg og samboeren min en enebolig. Huset er fra 1963 og vi har siden overtakelsen drevet jevnlig med oppussing. Det som nå gjenstår før vi er ferdige med renoveringsprosjekter er soverommene i 2. etasje. I forbindelse med at vi flyttet inn i huset for 7 år siden fikk vi montert Internett gjennom fiber. Vi har siden installasjonen vært strålende fornøyd med Internettleverandøren vår.
men så...
I forbindelse med oppussingen av 2. etasje var jeg så uheldig at jeg klarte å nappe ut fibertilkoblingen til huset. Dette resulterte i at vi mistet Internettforbindelsen. Både barn og frue var relativt oppgitte over den uforsiktige pappen som jobbet i 2. etasje. I tillegg så skjedde hendelsen en torsdag ettermiddag, så hjelpen var ikke akkurat rett rundt hjørnet.
Jeg ringte til Internettleverandøren min og fortalte hva som hadde skjedd. Jeg fikk da beskjed om at de kunne sende en montør i løpet av tidlig neste uke. I tillegg til ventetiden på 4-5 dager måtte jeg også betale et gebyr på 1.900 kroner. Jaja, tenkte jeg. Det var jo tråss alt min egen feil.
Etter denne telefonsamtalen kom jeg til å tenke på en dørselger som hadde vært innom for noen måneder tilbake. Denne dørselgeren jobbet for konkurrenten til min eksisterende Internettleverandør. Jeg tok opp telefonen og ringte til dørselgeren (som jeg avslo for noen måneder tilbake). Dørselgeren var fortsatt lysten på å selge meg Internett. Han tilbudte meg derfor en bedre pris og høyere hastighet i forhold til hva jeg allerede hadde. I tillegg skulle de gjøre oppkoblingen gratis. Den eneste ulempen var at installeringstiden var på ca 10 virkedager. Jeg gav derfor beskjed om at jeg skulle tenke litt på tilbudet.
Neste morgen ringte jeg opp igjen til min eksisterende Internettleverandør og fortalte at jeg ønsket å si opp Internett-abonnementet mitt. De lurte fælt på hvorfor jeg ønsket å gjøre det slutt. Jeg fortalte dem at jeg ikke kunne godta å måtte betale et gebyr på 1.900 kroner for at de skulle komme å ordne opp i noe som tar 5 minutter å fikse (jeg har tross alt vært en lojal kunde hos dem i 7 år.) I tillegg kunne jeg fortelle dem at jeg hadde vært i kontakt med konkurrenten deres som kunne tilby meg en bedre pris, høyere hastighet og gratis oppkobling.
Dette endte med at min kjære Internettleverandør fikk kalde føtter. En time senere hadde montøren vært å fikset fibertilkoblingen gratis. I tillegg fikk jeg doblet Internetthastigheten, 50 kroner billigere månedspris og 2 måneders gratis Internett. De slengte også på en Google Nest Wifi (verdi kroner 1.600,-) for å gi meg bedre dekning i huset. Enden på visen ble derfor at jeg sparte ca 2000 kroner i stedet for å betale 1.900 kroner.
Sparetipset
Så vårt tips til deg er å sjekke om det finnes konkurranse på TV / Internett i gata hvor du bor. Er det konkurranse, så har du mest sannsynlig et godt forhandlingskort på hånd. Konkurranse er fantastisk for oss forbrukere! For husk, det koster Internettleverandørene mer å skaffe en ny kunde enn å bare beholde sine eksisterende kunder.
Lykke til!